Sheltersuit slaat de handen ineen met Frans modehuis Chloé

Tijdens de Paris Fashion Week presenteerde Gabriella Hearst haar eerste ready-towear collectie voor Chloé. Tegelijkertijd werd de bijzondere samenwerking met Sheltersuit gelanceerd. Bas Timmer, ontwerper en grondlegger van Sheltersuit, ontwierp voor deze collectie tassen en Sheltersuits van stoffen uit voorgaande Chloé-collecties. Van de opbrengst van elke verkochte limited edition tas worden twee beschermende Sheltersuits gemaakt en uitgedeeld aan daklozen. Het doel van Sheltersuit Foundation is om daklozen wereldwijd bescherming en warmte te bieden en tegelijkertijd het hergebruik van materialen aan te moedigen. Met deze samenwerking bereikt Sheltersuit een groot publiek en maken zij ook de mode-consument onderdeel van deze missie.  

Hoe fashion mensen in nood helpt 

Wereldwijd zijn er meer dan 150 miljoen daklozen. Om meer mensen hulp te bieden, werkt Sheltersuit samen met niet alleen andere zorgorganisaties, maar ook met merken en bedrijven die een krachtig bereik hebben. Chloé laat zien dat ook de mode-industrie positief kan bijdragen aan een maatschappelijk probleem en tegelijkertijd materialen op een verantwoorde manier kan hergebruiken. De volledig duurzame serie tassen wordt in gelimiteerde oplage geproduceerd in vier kleurvariaties. Doordat er gebruikgemaakt is van oude stoffen en restpartijen uit de archieven van Chloé is elke tas uniek. De Sheltersuit-Chloé collectie is vanaf het najaar 2021 via de kanalen van Chloé verkrijgbaar. 

Over Sheltersuit 

Sheltersuit ontwerpt en produceert multifunctionele kleding die daklozen wereldwijd directe bescherming biedt tegen kou en regen. Het eerste ontwerp, de Sheltersuit, is een jas die getransformeerd kan worden tot slaapzak. Hierna volgde de Shelterbag, een variant geschikt voor een warm klimaat. Inmiddels bieden beide ontwerpen al meer dan 12.500 daklozen wereldwijd de nodige warmte. De Sheltersuits worden gemaakt van restpartijen stof en leer in de twee ateliers in Nederland en Zuid-Afrika. Sheltersuit biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans op een gezond arbeidsperspectief. Hiermee zijn inmiddels meer dan 112 banen voor vluchtelingen en voormalig daklozen gecreëerd. Bas Timmer werd in november 2020 door TIME Magazine uitgeroepen tot ‘Next Generation Leader 2020’.